کابینت ساز خوب چه کسی است؟

کابینت ساز یک صنعت گر کارکشته هست، که توانایی بسیار بالایی در خلق آشپزخانه های زیبا و مدرن دارد. البته تمام کابینت ساز چنین توانایی ندارند، و تعداد کثیری از آن ها مبتدی هستند. مردم نیز غالبا کارشان را به فردی مبتدی می سپارند که تنها در کابینت سازی تبحر دارد، و دانش آنها در چیدمان درست وسایل در آشپزخانه، پی بردن به خواسته های کارفرما (شما) و همچنین ارتباط درست بین آشپزخانه با ناهار خوری و پذیرایی بسیار اندک و ناچیز است. این عدم توانایی باعث می شود که کار نهایی را خانم خانه نپسندد، و یا در مواردی بعد از دو یا سه  سال دلزده بشود.

کابین ساز خوب چه کسی است؟

یک فرمت زیبا برای کابینت های آشپزخانه می تواند، خانه شما را از حیث ارزش مادی چند ده یا چند صد میلیون ارتقا ببخشد. البته این ارتقا ارزش زمانی بهتر رخ می دهد، که منظره آشپزخانه از پذیرایی بسیار دلنشین باشد. یک تصور عمومی اشتباه این هست که هر چه ما بیشتر هزینه کنیم، به طرحی ایده آل و رویایی برای آشپزخانه مان خواهیم رسید. این تصور مهمترین اشتباه رایج است. به عقیده من مهمترین رکن در اجرا و طراحی آشپزخانه ای مدرن و امروزی، استفاده از یک کابینت ساز متحبر و ماهر است، نه پولی که هزینه می کنید. انتخاب چنین فردی بسیار پیچیده و مهم است، که من سعی دارم در ادامه تجارب خودم و تیمم را برای انتخاب بهتر شما بیان کنم.

کابینت ساز خوب چه ویژگی های باید داشته باشد؟

یک تصور اشتباه دیگر در بین عموم مردم این هست، که یک کابینت ساز حرفه ای باید بتواند خوب بسازد. این باور یک دیدگاه اشتباه در انتخاب یک فرد ماهر برای ایجاد و طراحی آشپزخانه شما می باشد. بر خلاف این نوع نگاه، بهترین کابینت های ساخته شده در جهان محصول طراحی یک معمار کارکشته و یک سازنده حرفه ای کابینت است. این کابینت سازان حرفه ای علاوه بر آشناییت با تکنیک های پیچیده استفاده از انواع مصالح، به علم معماری آشناییت بسیار دقیقی دارند. پس در وهله اول باید پی ببرید، که تا چه میزان به اصول چیدمان عناصر آشپزخانه تسلط کافی دارد.  

مثلث طلایی آشپزخانه

آشپزخانه خانه های مسکونی معروف دنیا که توسط معماران بزرگی همچون؛ ریچارد میر، کریستوفر الکساندر، پول رودولف، تادائو آندو، رایت، لوکوربوزیه و… طراحی گشته، توسط کابیت سازی انجام شده است که الفبای معماری را به خوبی می شناخته. به طور مثال می داند که بین سه عنصر یخچال، فر گاز و سینک باید یک ارتباط مثلثی باشد. بدین معنی که این سه نمی توانند در یک راستا باشد (تصویر بالا را نگاه کنید). همچنین می داند که خانم خانه دوست دارد موقع ظرف شستن به جای تماشای منظره زشت و بی روح کاشی های ساختمان، منظره زیبا بیرون را ببیند. پس سعی می کند سینک را در جایی نصب و اجرا کند، که چنین قابلیتی را تامین نماید.

ساخت کابینت آشپزخانه اصولی و مهندسی شده

یک کابینت ساز حرفه ای علاوه بر توانایی بالا در داشتن سواد معماری باید قابلیت تعاملی خوبی با شما داشته باشد. او باید بتواند سلایق شما را به نحو قابل توجهی به یک اثر در خور معماری تبدیل کند. این تبدیل خواسته های شما به یک اثر معماری امری سخت و گاه طاقت فرسا هست که تنها از سوی یک فرد حرفه ای قابل انجام است. این دو مورد که در بالا بدان اشاره شد مهمترین ویژگی های یک کابینت ساز حرفه ای هست؛ با این حال از ویژگی های مهم دیگری که وی باید داشته باشد باید به این موارد اشاره ورزید:

توانایی در انتخاب رنگ و متریال

این یک توانایی بسیار حیاتی برای یک کابینت ساز کار کشته و بین المللی هست. برای اینکه بدانیم آیا  واقعا کابینت سازی که انتخاب کرده ایم چنین ویژگی را دارا می باشد، به رزومه اجرایی آن رجوع کنید. یکی از ترفند های شرکت های کابینت سازی برای جذب مشتری کاذب این هست که به جای اینکه یک نمونه کابینت را در دفتر اجرا خود طراحی و اجرا کنند، نمونه هایی در قالب کاتالوگ نشان شما می دهند. به هیچ عنوان سراغ چنین کابینت سازی نرفته و فردی را انتخاب کنید که یک نمونه ایده آل را در دفتر کار خود طراحی و ایجاد کرده باشد.

رنگ بندی کابینت آشپزخانه در تبریز

کابینت در مقایسه با اجزای سازه ای ساختمان اهمیت مالی بسیار اندکی دارد، با این حال از آنجایی که متریال کابینت یک چهارم بودجه آشپزخانه را خودش اختصاص می دهد، انتخاب درست آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. پس ضروری است که معماران و طراحان داخلی قبل از مشخص کردن این عنصر تحقیقات وسیعی انجام داده باشند. پس مهمترین بخش در کابینت سازی – حتی بیش از سبک و کارایی – انتخاب متریال آن است. حالا سوالی که قطعا ذهنتان را به خودش مشغول کرده است این می باشد که بهترین متریال برای کابینت چیست؟

متریال های کابینت آشپزخانه در تبریز

درگذشته بسیاری از معماران، طراحان داخلی و صاحبان خانه از چوب جامد (چوب طبیعی) به عنوان یکی از مواد اصلی کابینت بهره می جستند. با این حال با گذر زمان مشخص شد، که چوب جامد هم بسیار گران تمام شده، و هم به شدت نسبت به آب واکنش داده و منبسط می شود. بنابراین طراحان و سازندگان کابینت به متریال های متداول دیگری ههمچون؛ MDF، تخته Plywood، plexy glass، چوب های نانو، سنگ های گرانیکی، تخته های خرد چوب ملامین، استنلس استیل و آجر های نسوز گرایش پیدا کردند. حسن بسیار مهم این متریال ها نسبت به چوب جامد (چوب طبیعی) این هست که بسیار مقدور به صرفه تمام می شوند. من در این اینجا به متریال متداولی که اکثر جاها جواب می دهد، اشاره خواهم کرد.

ام دی اف در تبریز

این متریال MDF می باشد. MDF یک ماده کامپوزیت با درجه بالا است که از الیاف چوب بازیافتی و رزین ساخته شده است. این محصول متراکم و سنگین تقریباً مترادف با کابینت های IKEA می باشد. کابینت های IKEA کابینت های مرسومی بوده که شرکت های اسکاندوینی در آشپرخانه های دانمارک، نروژ، فنلاند و ایسلند به شکل مرسوم و متداولی بهره می بردند. پس از استفاده گسترده از این متریال، کشور های دیگر اروپایی و قاره آسیا شیفته این متریال ارزان و مقاوم می شوند و سعی می کنند آن را در تمام اجزا آشپزخانه به کار بگیرند. این موهم هست که باعث می شود این متریال معروف ترین، متریال کابینت سازی در جهان لقب بگیرد. با این حال ام. دی. اف تنها گزینه نیست. شما در مناطق سردسیر می توانید از سنگ، در مناطق خشک از آجر و خشت و در مناطق گرم و مرطوب از سنگ گسار و ساروج به راحتی بهره ببرید.

خوش قولی

به علت مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خیلی از ماها به انجام سریع و به موقع کابینت آشپزخانه مان نیازمندیم. این اتفاق صرفا زمانی به وقوع می پیوندد که شما با یک کابینت کار خوش قول کار نمایید. بهترین روش برای پیدا کردن کابینت ساز خوش قول مشورت کردن با دوستان و آشنایان هست. از آنها بخواهید که چنین فردی را که احتمالا برایشان کار کرده، به شما معرفی کنند.

آشنایی با چیدمان صحیح لوازم آشپزخانه

خیلی از مواقع یک کابینت ساز با وجود توانایی بسیار بالا در اجرا و خوش قولی نمی تواند آن چیزی که باب میل شما هست را طراحی و اجرا نماید. دلیل این امر این هست که وی تسلط کافی با انواع چیدمان های درست یک آشپزخانه ندارد. چیدمان خوب یک فضای آشپزخانه کارایی را به شکل اعجاب آوری بالا می برد. برای پی بردن به توانایی وی در چیدمان آشپزخانه به نمونه کار های اجرایی وی نگاه بیندازید.

کابینت ساز در تبریز

وسواس متعادل در اجرا

یک آشپزخانه ایده آل توسط فردی طراحی و اجرا می شود که نه آنقدر سر سری بگیرید که کار بسیار آشفته و بی نظم گردد، و نه آنقدر وسواس به خرج می دهد که آشپرخانه با تاخیر زیاد تمام گردد. وسواس بسیار زیاد شاید باعث شود کار شما بهتر گردد، اما در خیلی از مواقع باعث می شود، کابینت ساز موارد متعددی را از یاد ببرد. پس کابینت سازی را انتخاب کنید که وسواس متعادلی در اجرا دارد.

آشنایی با سبک ها و دیسیپلن ها امروزی

اکثر کابینت ساز ها در جهان از یک الگوی L شکل و یا جزیره ای به صورت بسیار ساده و با کمترین خلاقیت بهره می برند. این نوع نگاه به ساخت کابینت، باعث شده اکثر آشپزخانه ها در جهان شبیه به هم بشود. در حالی که یک کابینت ساز حرفه ای باید بتواند فرم های بسیار متنوعی را ایجاد و طراحی نمایید. فرم هایی در سبک فولدینگ، دیکانستراکشن، مینیمال، پست مدرن و همچنین بروتالیسم که می توانند آشپزخانه خاص و زیبایی را ایجاد نمایند. ما (گروه دکوشایلی) این تضمین را می دهیم که فرم هایی در این سبک ها بهره ببریم، تا فرم کابینتی خاص برای آشپزخانه شما ایجاد نماییم.

خلاق بودن

یک ایراد بزرگ اکثر کابینت ساز های این هست، که به نیاز های امروزی هیچ توجهی نمی کنند، و فقط به ساختن صرف فکر می کنند. به طور مثال اکثر خانم ها دوست دارند همزمان با کارهای آشپزخانه گوشی شان شارژ شود. این نیاز در اکثر کابینت های موجود در جهان برآورده نشده است. با این حال در تصویری که در پایین می بیینید یکی از طراحان و کابینت سازان خوش ذوق از یک باکس مخفی یو. اس. پی خور برای این منظور استفاده کرده است. این نشان می دهد که چقدر کابینت ساز تیز بین و خلاق هست.  

خلاقیت در کابینت سازی در تبریز

یا در موقعیت دیگر طراح خوش فکر، برای خشک کردن میوه های و سبزیجات ایده ای خلاقانه و جذاب را پیاده کرده است (به تصویر پایین نگاه بیندازید). این ایده باعث نظم بخشی بسیار بیشتر آشپزخانه شده و استفاده از فضاهای آن را بهینه کرده است.  

خشک کن میوه کابینت در تبریز

توجه به جزئیات:

یک کابینت کار خوب به کوچکترین جزئیات نیز اهمیت میدهد مانند پیچی که پس از بسته شدن همتراز با سطح چوب باشد به گونه ای که اگر با چشم بسته روی سطح دست بکشید پستی یا بلندی سرپیچ را احساس نکنید.

جزئیات در طراحی کابینت آشپزخانه در تبریز

آشنایی با اتصالات

از اتصالات برای مونتاژ و اتصال دادن قطعات به یکدیگر استفاده می شود. عدم استفاده از اتصال مناسب علاوه بر لقی کابینت منجر به ظاهری نامناسب خواهد بود.

اتصالات در کابینت تبریز
انواع اتصالات کابینت در تبریز
کابینت ساز خوب در تبریز چه کسی است

استفاده از ابزارآلات مناسب:

تصور کنید که برای ایجاد جای قفل روی در باید یک سوراخ به قطر ۴ سانتی متر ایجاد گردد، استفاده از اره عمود بر برای این کار علاوه بر این که یک برش نامتقارن دایره خواهد داشت به منزله چرخاندن نان دور سر هم است ، استفاده از یک سرمته مخصوص این کارهم سرعت کار را بالا میبرد وهم خروجی تمیز و یکدست ایجاد میکند.

لبزار کار کابینت ساز خوب در تبریز
سخن پایانی

طراحی و اجرای یک آشپزخانه ایده آل امری دقیق، حساس و بسیار تخصصی هست، که فرد (کابینت ساز) باید به خوبی به علم طراحی، اجرا و تا حدی اقتصاد تسلط داشته باشد، تا بتوان امید داشت طرح نهایی نظر شما را به خودش جلب نماید. پس بهتر است که با انجام یک تحقیق مفصل و در نظر گرفتن شرایط بالا نسبت به انتخاب کابینت ساز مد نظرتان اقدام نمایید. ما در این نوشته سعی کردیم به مهمترین نکات برای انتخاب کابینت ساز ایده آل اشاره بورزیم. امید که این موارد به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک شایان توجهی نماید.